پایان نامه

پیان نامه با موضوع اصول کلی طراحی فضاهای اداری

 

به دلیل مراجعه‌ی همگانی به ساختمان‌های اداری، ضرورت دارد این نوع بناها ظاهری ممتاز و دور از پیرایه داشته باشند که به صورت نوعی نشانه در نمای شهر شناخته شوند. در نمونه‌هایی مثل «ساختمان بخارست»، «ساختمان رضا»، «بانک مسکن اراک»، «مجتمع اداری بم» و ساختمان اداری مرکزی «مجتمع پارس جنوبی» این ویژگی قابل ملاحظه است.

ضرورت دارد در ساختمان‌های اداری از مصالح ماندگار استفاده شود که تحمل تغییرات جوی و قابلیت نظافت و نگهداری را داشته باشد. معمولاً در طول زمان، نیاز به تغییر در اندازه‌ی فضاها و کاربری آنها در این نوع ساختمان‌ها به وجود می‌آید و این امر اجتناب‌ناپذیر است (همانطور که در یک دوره، ورود کامپیوتر و لوازم جانبی به فضای اداری موجب تغییراتی در ساختمان‌ها شد). بنابراین پیشنهاد می‌شود  برای طراحی از الگوهای مدوله استفاده شود که امکان تغییرات به سادگی میسر باشد و به منظور دستیابی به این هدف به چند مورد که در زیر به آنها اشاره شده است توجه شود:

الفدیوارها از نوع سبک و صنعتی اجرا شود

ب ـ سیم‌کشی و تعبیه کابل‌های الکتریکال و لوله‌کشی تأسیسات در سقف کاذب اجرا شود و هیچ تأسیساتی در زیر فرش کف وجود نداشته باشد، مگر این که کف کاذب اجرا شود؛ فقط در این‌صورت عبور تأسیسات از کف توجیه خواهد داشت. در هر دو مورد کف کاذب و سقف کاذب، تأسیسات ساختمان از بین مصالح بنایی عبور نکرده و در نتیجه برای تغییر فضاها به آسانی قابل دسترسی خواهند بود.

ج ـ چراغ‌های سقفی و دریچه‌های هوا بین مدول‌ها پیش‌بینی و به صورت open office طراحی و اجرا شود.

در این صورت امکان محدود شدن  با پارتیشن یا دیوارهای سبک وجود دارد و لازم است کلیدهای کنترل هم متمرکز باشند.         
نمونه‌ی این اقدامات در ساختمان اداری بخارست، مجتمع اداری پارس جنوبی و مجتمع اداری بم انجام شده است.

درمواردی که ساختمان اداری برای یک اداره طراحی نشده است و امکان استفاده چند دفتر کار یا شرکت کوچک در یک طبقه وجود دارد، ضروری است به موارد زیر توجه شود:

 الف– هر طبقه قابلیت تفکیک به دو، سه یا چند واحد را به طور مستقل داشته باشد. در این صورت بی‌شک سرویس‌های بهداشتی و آبدارخانه‌ها متمرکز هستند و فضاهای خدماتی که با دسترسی از لابی آسانسورها طراحی می‌شوند، نیازی به اختصاص فضاهای جداگانه و تفکیک ندارند.

 یا آن‌که هر واحد سرویس و آبدارخانه مستقل داشته باشد. در این نوع طراحی استفاده از فضاها در هر واحد اقتصادی‌تر بوده و تغییرات احتمالی به سادگی انجام می‌پذیرد. این روش در اکثر ساختمان‌های اداری در دیگر کشورها مرسوم است ولی در ایران هنوز برای اکثر کاربران آشنا نمی‌باشد. در ایران نمونه‌هایی به این روش طراحی و اجرا شده است که می‌توان به «ساختمان بخارست» اشاره کرد.

ب– در لابی اصلی ساختمان برای پذیرایی از میهمانان واحدها، محل مناسبی طراحی شود 

ج ـ طراحی مرکز خدمات برای مجموعه، مثل اتاق کنفرانس بزرگ، محل چاپ و تکثیر و محلی برای ارائه لوازم اداری و مصرفی ضروری است.

د ـ در مجتمع‌های اداری بزرگ، فضای ورزشی و فضای خدماتی، مثل بانک، رستوران و مهدکودک هم پیشنهاد می‌شود.

تا حد امکان محدوده‌ی بنای ساختمان اداری از فضای شهری جدا نشود و ترجیح دارد ورودی‌های اصلی بنا بخشی از فضای شهری را تشکیل دهند. زیرا که این نوع نگاه به فضای شهری، ارتباط افراد جامعه (مخاطبین اصلی بنا) را با ساختمان اداری صمیمانه‌تر خواهد کرد.

نمونه‌ی این نگاه در طراحی ورودی «بانک مسکن اراک» ملاحظه می‌شود و در «ساختمان اداری بخارست» هم تا حدی که محدوده‌ی بنا اجازه می‌داد، این امر رعایت شده است. همچنین در طراحی مجموعه‌ی « ساختمان‌های اداری شهرستان بم»، تلاش شد تا فضای مابین ساختمان‌ها با مجموعه‌ی شهر ارتباط داشته و عابران از میان آن‌ها عبور کنند. .   استفاده از یک یا چند اثر هنری مثل مجسمه یا «فرسک» در فضای ورودی و لابی در صورتی که انتخاب مناسبی انجام شود، ارزش هنری معماری ساختمان را ارتقاء می‌بخشد.

خلاصه‌ی آنچه به‌خصوص در طراحی ساختمان‌های اداری، پس از رعایت برنامه و مقررات، باید مورد نظر قرار گیرد:

  •  نیاز به ظاهری متفاوت و باوقار
  • استفاده از مصالح ماندگار
  • قابلیت تغییر در فضاهای اداری
  • عدم عبور تأسیسات از بین مصالح بنایی
  • مدوله کردن طرح
  •  تمرکز سرویس‌های بهداشتی
  • لحاظ کردن خدمات عمومی
  • استفاده از آثار مناسب هنری
  • ترکیب ساختمان با فضای شهری

(بر گرفته از مصاحبه سایت معمار نت با مهندس بهروز احمدی www. memarnet. com

 

عواملی که باعث ایجاد تغییرات در عملکرد و بعد از آن در فرم ساختمان شده است به قرار زیر است:‌

1-    تسریع در دستیابی به منابع اطلاعاتی و آمار و اطلاعات مفید و نتیجتا تسریع در تصمیم گیریها و اعمال مدیریتهای صحیح و ایجاد سرعت در امور ارباب رجوع و سایر امور .

2-    کاهش و حذف مراحل زائد بعضی از روش های انجام کار .

3-    عدم کارایی و پاسخگویی روش های انجام کار جاری به نیازهای جامعه و دستگاه ها بدلیل گهنه و قدیمی بودن آنها .

4-    افزایش حجم مکاتبات و مسئولیتها و وظایف پیش بینی نشده و تغییر وظایف وزاتخانه ها .

5-    ارائه خدمات بهتر و زدودن بوروکراسی موجود و تحقق یک نظام اجرایی پویا .

6-    اعمال سیستم توسط مدیران به دلیل فقدان روش های مدرن ومعین .

نقش روش های نوین و مکانیزه اداری در بهبود نظام اداری

1-    تسریع در انجام امور و دسترسی به اطلاعات و آمار و بالارفتن آگاهی ها .

2-    جلوگیری از ازدیاد و بروکراسی و کاغذ بازی .

3-    کارایی مؤثر مدیریت واحدهای اداری و برنامه ریزی و افزیش کیفیت و راندمان .

4-    صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی و سایر هزینه های مربوطه .

5-    تحول نسبی در نظام اداری .

6-    هدایت خدمات دولتی از کانالی صحیح تر به مجرای اجرایی .

7-    تسریع در انجام کار ارباب رجوع .

8-    کاهش مراجعات مکرر ارباب رجوع .

9-    روش های مکانیزیه نقش مؤثری در تصمیم گیریها و افزایش کارایی و ضریب اطمینان و دقت و بهبود کیفیت کارها دارد .

نظام اداری با توجه به نقش خدمات رسانی به جامعه اداری پیچیدگیهای فراوانی بوده و لازم است در کنار نیروی انسانی ورزیده و آموزش دیده از تکنولوژی،بعنوان یک ابزار کار استفاده نمائیم و روش های مکانیزه را به خدمت گیریم زیرا روش های مکانیزه تا حدود زیادی می تواند در تحول و افزایش راندمان کار مؤثر باشد .

ضرورت توجه به نحوه استقرار اجزای سازمانی در مجموعه های اداری – خدماتی

یکی از معضلات نظام اداری کشور روش های اجرای آن می باشد این روشها از آنجا که اغلب قدیمی بوده و هیچگاه بصورت مستقل و هماهنگ باسایر سازمانها مورد بررسی قرار نگرفته اند، موجب آن گردیده که سازمانها ی اداری کشور با روش های فعلی پویایی لازم را نداشته و دارای کارایی لازم با نیازهای جامعه نباشد . بررسی روش های اداری کشور و بکار بردن روش های نوین بجای روش های قدیمی و سنتی از اموری است که جهت تحول سیستم اداری لازم بنظر می رسد .

طرح جا ومکان از اولین موضوعاتی است که در تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش های اداری مورد نیاز در یک مجتمع اداری – خدمات پرداخته شود .

منطبق نبودن جا و مکان با وظایف یک سازمان باعث کندی و تراکم در کارهای می شود . لذا با بکار بردن اصول صحیح طرح جا و مکان می توان به بهبود روش های انجام کار و افزایش کارآیی اثربخش سازمان کمک کرد بطوریکه طراحی صحیح و تخصیص فضای مناسب به کارکنان می تواند نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد .

–     ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار

–    افزایش بازدهی و سهولت انجام کار .

–     کاهش زمان انجام کار .

–     جلوگیری از تراکم و وقفه در کارها.

–     کاهش هزینه های سرمایه ای .

–     حداکثر استفاده از جا ومکان در تسهیل جریان امور .

–    ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به ارباب رجوع .

 

 

ادامه مطلب و جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 پایان نامه ارشد: طراحی ساختمان شهرداری شهر خامنه با رویکرد فرم گرایی