دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت
مجتمع آموزش عالی فقه
مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته فقه و اصول
عنوان پایانامه: ولایت اب وجد بر صغیر درنکاح وطلاق
آذر1393
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
2- موارد ولایت اب و جد بر صغیر. 31
ادله ولایت اب و جد از دیدگاه قرآن کریم. 34
ادله ولایت اب و جد از دیدگاه روایات و فقهاء امامیه. 37
1- قول اول: ولایت بر صغیرین قبل از بلوغ. 37
فرع: ولایت برصغیره ثبیه، مطلقه بیوه 40
2- قول دوم: ولایت بر صغیرین پس از بلوغ. 41
فرع: مجنونه، ثیّبه، مطلّقه، و بیوه 59
قول اول: جواز انتقال ولایت… 60
قول دوم: تفصیل بین صغیر و مجنون. 62
قول سوم: جواز عدم انتقال ولایت… 62
2- ولی کافر، دیوانه، غایب مرده باشد. 66
فصل سوم: بررسی آراء فقهاء امامیه در مسئله نکاح و طلاق صغیر و صغیره/72
آراء و اقوال فقهاء امامیه در مسئله نکاح و طلاق در صغیر و صغیره 75
گفتار اول: آراء و اقوال فقهاء امامیه در عقد صغیر و صغیره 76
ادله و اقوال فقهاء امامیه در طلاق صغیر. 82
قول دوم: ادله و اقوال فقهاء امامیه در طلاق صغیر. 84
ادله عدم جواز طلاق ولی از صغیر. 86
فصل چهارم: شرایط ولایت اب و جد و موارد سقوط آن/90
گفتار اول: شرایط ولایت اب وجد بر صغیرین.. 91
گفتار دوم: مصلحت وعدم مفسده 101
1ـ صحت و ثبوت خیار برای دختر مطلقا 115
} بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ { الحمد للّه رب العالمین و الصلوه و السلام على نبیّنا و آله الطیبین الطاهرین و لا سیّما بقیّه اللّه فی الأرضین و اللعنه الدائمه على أعدائه و أعدائهم أجمعین الی یوم الدین.
مقدمه
طرح تحقیق
بر اساس توحید ربوبی، ولایت تکوینی و تشریعی از آن خدا است و او است که بر تمام مخلوقات ولایت و استیلاء دارد یعنی همان طور که خداوند متعال، خالق و موجد موجودات است، مدبر و سرپرست آنها هم هست؛ در نهایت، این تدبیر و تربیت و اراده ی امور، در سایر موجودات غیر از انسان تکوینی است، اما تدبیر امور و هدایت انسان، علاوه بر هدایت تکوینی، تشریعی نیز می باشد؛ یعنی مجموعه قوانینی از طرف خداوند متعال برای انسان قرار داده شده که بر اساس آزادی و اختیار، عمل می کند.
از طرفی دیگر، وظیفه ی هر مکتب تشریعی الهی، تنظیم امور مکلفین به نحوی است که سعادت افراد تضمین کند، که از جمله آنها، برنامه ای برای شروع زندگی مشترک و تشکیل نهاد مقدس خانواده و چگونگی انتخاب همسر است. ازدواج یکی از مهمترین ارکان زندگی بشر بلکه سبب تکامل و تناسل است.
حضرت رسول اکرمi میفرمایند«مَا بُنِیَ فِی الْإِسْلَامِ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزْوِیجِ.»[1] نزد خداوند متعال، هیچ بنایی در اسلام محبوت تر و عزیز تر از ازدواج بنا نشده است.
از اساسی و ابتدایی ترین نیازهای انسان، خواست جنسی است که از سوی ضامن تداوم نسل اوست و از سویی دیگر تنهایی او را درمان می کند و نیاز های عاطفی وی را پاسخ میدهد قرآن کریم برای ما نقل میکند که خداوند متعال بلافاصله پس از آفرینش حضرت آدمa همسرش حضرت حواc را آفرید تا مایه آرامش قلب و آسایش روان او باشد.[2]
حاصل پیوند زن و مرد نهاد خانواده است، اجتماعی کوچک اما بنیادین که زیر بنای اجتماع بزرگ بشری خواهد بود این فساد و صلاح خانواده ها است که موجب فساد یا صلاح جامعه میشود.
پس از مدتی این جامعه کوچک دو نفر، اعضای جدیدی را میپزیرد، فرزندانی که در همین چهار چوب رشد می کنند، تربیت می شوند و آینده را رقم میزنند، از این رو خانواده در همه مکاتب و دیدگاه ها، نقش مهمی را به عهده دارد، یک خانوداه موفق و استوار، غرایز طبیعی مرد و زن را سیراب میکند، آن دو را آماده پذیرش نقش های اجتماعی خویش می کند، هنجارهای روانی، شخصیتی و اخلاقی را در آنان ایجاد میکند و تقویت میکند، ریشه های گناه، فساد، دل پژ مردگی و نا امیدی را می خشکاند، نهال سبز تقوی، تهذیب، کمال و خدا جویی را غرس میکند، کودکانی سالم، با طراوت، با نشاط و آرام را به ثمر میآورد و… .
و در آن سو یک خانواده شکست خورده و نا استوار، خواسته های طبیعی را به عقده های سه کوفته تبدیل میکند، موجب درماندگی زن و مرد در روابط اجتماعی خویش میشود، ناهنجاری های روانی و اخلاقی را به وجود میآورد و گسترش میدهد، گناه میپرورد و فساد میآورد، افسردگی را موجب میشود و دل مردگی را در پی دارد، ریشه دین و باور را میسوزاند و اگر کودکی در این محیط به ثمر رسد، انسانی تحقیر شده، شکست خورده، نا آرام خواهد بود و … .
برای اینکه خانواده ای موفق باشد باید در نقطه آغازین و ابتدایی تشکیل آن دقت کرد زیرا، خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج
چگونه پسری لیاقت دامادی را دارد؟ کدامین دختر شائسته نشستن بر سفره پر برکت عقد است؟ بر چه اساس همسر را انتخاب کنیم و با کدامین میزان و قاعده همسران و یاور زندگی را بر گزینیم؟ چه کسی در این راه به عنوان مشاور بپذیریم؟ نقش پدر در ازدواج دختر چیست؟ آیا پدر و جد پدری ولایت و سرپرستی در ازدواج فرزندان صغیر دارد؟ آیا بعد از بلوغ رضایت فرزندان اعتبار دارد یا نه؟
این تحقیق به تبین ادله و نقد و بررسی آنها میپردازد.
ضرورت و اهداف تحقیق
با در نظر داشتن اهمیت و جایگاه تزویج در اسلام و تاکید قرآن کریم و روایات شریفه بر آن، مسلمانان در ممالک اسلامی در راستای اطاعت از دین مبین اسلام اقدام به تزویج صغار می نمانید، آنان این عمل را نگهدارنده از معصیت و گناه میپندارد لذا در سن کودکی فرزندان شان را به عقد دایم در آورده به زعم خویش آنان را از فضای مسموم موجود در جامعه محفوظ میدارند.
آنان با اقدام به این عمل، خودشان را نیز از دغدغه و اضطراب احتمالی درباره فرزندان آسوده خاطر میکنند.
چون پدر و جد پدری دارای ولایت بر صغار میباشند و عقد ولایی بر صغار نیز نافذ است لذا در اکثر جوامع اسلامی بخصوص در کشور اسلامی پاکستان بین مردم این گونه عقود مرسوم و رایج اند اما متأسفانه بعد از بلوغ در اکثر موارد به علت عدم هماهنگی در مراحل مختلف بین زوجین ناسازگاری بوجود می آید که این باعث عداوت بین خانواده ها شده و حتی منتهی به طلاق میگردد زن به دادگاه رسمی کشور متوسل شده، طلاق خلع گرفته، در جایی دیگر عقد نموده زندگی جدید را آغاز میکند در حالیکه مراجع تقلید این طلاق را جایز نمی دانند این امر برای آنان باعث سردرگمی و عسر و حرج میشود لذا برای نجات و رهایی از این مهلکه بایستی تاملی عمیق صورت گیرد و دیدگاه واقعی اسلام درباره عقد ولایی از منظر ادله شرعیه روشن گردد.
[1] . بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج100، ص، 223.
[2] . اعراف، 189.
تعداد صفحه:146
قیمت : 37500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود
پشتیبانی سایت : serderehi@gmail.com
37,500 تومانافزودن به سبد خرید