دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
دانشکده علوم انسانی
گروه علوم ارتباطات اجتماعی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشتهی علوم ارتباطات «M.A. »
گرایش: ارتباطات
عنوان پایان نامه
بررسی رابطه میان آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی منابع انسانی
مورد مطالعه: کارکنان دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره)
استاد راهنما:
دکتر فیروز دیندار فرکوش
استاد مشاور:
دکترلیلا نیرومند
سال تحصیلی 1392-1391
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده :
رشد جهانی شدن و تکنولوژی بسیار پیشرفته از جمله عواملی هستند که باعث شدهاند سازمانهای سده بیست و یکم شکلی متفاوت از سازمانهای سنتی پیدا کنند. در سازمانهای سنتی، صرفا انرژی کارکنان مدیریت می شد در حالیکه در سازمانهای امروزی نیاز به آن خواهد بود که علاوه بر انرژی، نیروی فکری و خلاقیت کارکنان نیز مدیریت گردد. از این رو امروزه سازمانها، بر توانمندی منابع انسانی خود توجه ویژ ه داشته و بر عوامل افزایش توانمندی نیروی انسانی تاکید دارند.
کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز از زمره سازمانهایی است که همواره دغدغه تحول و تعالی داشته و از آنجایی که در زمینه حمایت از محرومین و زدودن چهره فقر از جامعه در شاکله نظام جمهوری اسلامی دارای جایگاهی مهم و استراتژیک است، همواره در جهت تحقق چشم انداز بیست ساله کشور و اهداف و افق های ترسیم شده درون سازمانی نیز تلاش می نماید. بدین منظور لازم است ضمن توجه به رسالت و مأموریتهای تبیین شده از طریق آموزش و به کارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و روشهای مناسب، موثر و جامع از تمامی ظرفیتهای منابع انسانی خود بهرهگیری نماید. در این راستا ضمن اتخاذ نگرشی فراگیر و منسجم، تاکید بر استفاده حداکثری از فناوریهای مذکور را داشته تا موجب کارایی و اثربخشی منابع انسانی و توانمندی آنان گردد.
در این زمینه محقق با انجام پژوهش حاضر در پی تعیین رابطه معناداری آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی منابع انسانی درکمیته امدادامام(ره) است. لذا هدف این تحقیق بررسی رابطه میان آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان درکمیته امداد امام(ره) بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 715 نفر ازمعاونین، مدیران کل، مدیریت ها، معاونین مدیران کل، روسای ادارات وکارشناسان دفتر مرکزی بوده وحجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 200 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسش نامه بوده و از طریق آزمون همبستگی پیرسون رابطه بین فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که از تکنیک آنتروپی برای رتبهبندی ابعاد توانمندسازی استفاده شده است.
پس از تحلیل داده ها مشخص شد که میان آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کمیته امداد امام(ره) با توانمندسازی کارکنان که شامل: احساس شایستگی، معنیداربودن، موثر بودن، اعتماد به دیگران و آزادی عمل می باشد، رابطه معنادار و مثبت وجوددارد و از میان عوامل فوق مهمترین آنها عوامل احساس شایستگی، معنی داربودن و موثر بودن می باشند.
واژگان کلیدی :آموزش ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، توانمندسازی منابع انسانی
فهرست مطالب
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 4
1-6- متغیرهای مورد بررسی در تحقیق: 7
1-9- جامعه آماری و حجم نمونه: 8
1-11- تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی: 9
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق.. 11
2-1- بخش اول- مباحث تئوریك فناوری اطلاعات و ارتباطات: 12
2-1-2-تاریخچه پیدایش و تحول فناوری اطلاعات: 13
2-1-3-تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) و جنبه های مرتبط با آن: 14
2-1-3-1- فناوری اطلاعات یک استراتژی است… 14
2-1-3-2- فناوری اطلاعات یک سری مفاهیم و فکر است… 15
2-1-3-3- فناوری اطلاعات یک سری ابزار است… 15
2-1-3-4- فناوری اطلاعات نوآوری است… 16
2-1-3-5- فناوری اطلاعات همراه با انسان است… 16
2-1-4- تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان: 16
2-1-5-کاربردهای فناوری اطلاعات: 17
2-1-6- نقش فناوری اطلاعات در فرآیند های سازمان: 17
2-1-6-1- تعریف سیستم برنامهریزی منابع سازمان (ERP). 17
2-1-6-2- تاریخچه برنامه ریزی منابع سازمان. 18
2-1-6-3- کارکردهای سیستم برنامه ریزی منابع سازمان. 19
2-1-7-1- مدیران و حمایتهای کامپیوتری.. 20
2-1-7-2- دلایل نیاز به سیستمهای مکانیزه حمایت از تصمیم. 20
2-1-7-2-1- سیر تکامل سیستمهای اطلاعات… 21
2-1-7-2-2- تقسیم بندیIS برحسب سطوح سازمانی: 21
2-1-7-2-3- تقسیم بندیIS برحسب نوع حمایتی: 21
2-1-7-2-4- فناوریهای حمایت از تصمیم. 22
2-1-7-2-4-1- مفهوم سیستمهای حمایت از تصمیم (DSS). 22
2-1-8- تغییر در فرآیندها و ساختار سازمانی از طریق فناوری اطلاعات: 23
2-1-9- آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات: 25
2-2- بخش دوم-مباحث تئوریک توانمند سازی نیروی انسانی.. 27
2-2-2- تاریخچه و مبانی توانمندسازی نیروی انسانی: 27
2-2-5- ضرورت و اهمیت توانمندسازی: 33
2-2-6- توانمندسازی کارکنان: 35
2-2-7- دیدگاههای توانمند سازی: 36
2-2-7-3-دیدگاه فوق انگیزشی.. 37
2-2-7-4-دیدگاه عملكردی تواناسازی.. 38
2-2-8- درجه و انواع توانمند سازی: 41
2-2-9- برنامههای توانمندسازی كاركنان: 43
2-2-9-3- پاداش مبتنی بر عملكرد. 47
2-2-10-1- ابعاد ساختار سازمانی.. 48
2-2-10- 2- وظیفه های اساسی ساختار سازمانی.. 49
2-2-12- نظریهها و مدل های ارائه شدة مرتبط با موضوع تحقیق: 54
2-2-12-1- مدل پذیرش فناوری.. 54
2-2-12-2- نظریه نشر نوآوری.. 56
2-2-12-3- نظریه رفتار هدایت شده 58
2-2-12-4- مدل انتظار- تأیید در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات… 59
2-2-12-5- نظریه یکپارچة پذیرش و استفاده از فناوری.. 61
2-2-12-6- مدل تناسب بین وظیفه و فناوری.. 61
2-2-12-7- چهارچوب فناوری-سازمان-محیط.. 62
2-2-12-8- چهارچوب تناسب بین افراد، وظیفه و فناوری.. 63
2-2-12-9- مدلهای توانمندسازی: 64
2-2-12-9-1- مدل توماس و ولتوس…. 64
2-2-12-9-2- مدل باون و لاولر. 65
2-2-12-9-4- مدل کوئین و اسپرتیز. 66
2-2-12-9-5- مدلهای اقتضایی.. 66
2-2-12-9-5-1-مدل فورد و فوتلر. 66
2-2-12-9-5-2-مدل بلانچارد و زیگارمی.. 67
2-2-12-9-5-3-مدل کانگر و کانگو. 67
2-2-13- مقایسه ساختار سازمانهای توانمند و سنتی: 70
2-2-13-1-ساختار هرمی و ویژگیهای آن. 70
2-2-13-2-ساختار حلقوی و ویژگیهای آن. 71
2-2-13-3-ساختار شبكهای و ویژگیهای آن. 71
2-2-14- مدل مورد استفاده در تحقیق: 72
2-3- بخش سوم- سابقه تحقیقات مشابه. 73
3-2-1- دستهبندی تحقیقات برحسب هدف… 86
3-2-2- دستهبندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری دادهها 86
3-3- جامعه آماری و نمونه آماری: 88
3-4- ابزار سنجش (پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق): 91
3-4-2- روایی (قابلیت اعتبار) پرسشنامه. 93
3-4-3- پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 93
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها: 94
3-5-1- آزمون كولموگروف – اسمیرنوف… 94
3-5-4- تعریف مدل معادلات ساختاری.. 96
3-5-4-1-ضرورت مدل معادلات ساختاری در پژوهش حاضر. 96
3-5-4-2-مراحل مدل معادلات ساختاری.. 97
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 104
4-2- روش تجزیه و تحلیل دادهها: 105
4-2-1-1- آمار توصیفی جنسیت… 106
4-2-1-2-آمار توصیفی تاهل.. 107
4-2-1-3-آمار توصیفی تحصیلات… 108
4-2-1-4-آمار توصیفی وضعیت استخدامی.. 109
4-2-1-5- آمار توصیفی سمت سازمانی.. 110
4-2-1-6- آمار توصیفی سابقه خدمت… 111
4-2-2-1- آزمون کولموگروف-اسمیرنف…. 113
4-2-2-2- تحلیل عاملی تاییدی متغیرهای پژوهش…. 114
4-2-2-3- آزمون فرضیه های تحقیق.. 122
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد. 136
5-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیات: 137
5-2-1- نتایج حاصل از بکارگیری آزمون پیرسون. 138
5-3-1- پیشنهادات بر اساس یافته های پژوهش…. 142
5-3-2- پیشنهادات اجرایی برای کمیته امداد امام خمینی (ره) 143
5-3-3- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 148
فهرست جداول
جدول(2-1) مقایسه توانمند سازی در پارادایم قدیم و جدید انگیزش… 37
جدول(3-1) متغیرهای اصلی پرسش نامه توانمند ساز ها 92
جدول(3-2)متغیرهای اصلی پرسش نامه آموزش فناوری.. 92
جدول(3-3) کدهای تخصیص یافته به گزینه های سؤالات پرسشنامه. 92
جدول(3-4) آزمون آلفای كرونباخ برای پایایی پرسشنامه. 94
جدول(4-1) فراوانی مطلق و نسبی توزیع جنسیت… 106
جدول(4-2) فراوانی مطلق و نسبی توزیع تاهل.. 107
جدول(4-3) فراوانی مطلق و نسبی توزیع تحصیلات… 108
جدول(4-4) فراوانی مطلق و نسبی توزیع وضعیت استخدامی.. 109
جدول(4-5) فراوانی مطلق و نسبی توزیع سمت سازمانی.. 110
جدول(4-6) فراوانی مطلق و نسبی توزیع سنی 111
جدول(4-7) فراوانی مطلق و نسبی توزیع سنی 112
جدول(4-8 )آزمون کولموگروف اسمیرنف نرمالیتی عوامل.. 113
جدول(4-9 )آزمون ضریب همبستگی آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان. 123
جدول(4-10) آزمون ضریب همبستگی آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با شایستگی کارکنان. 124
جدول(4-11) آزمون ضریب همبستگی آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با اعتماد کارکنان. 125
جدول(4-12) آزمون ضریب همبستگی آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با احساس مؤثربودن کارکنان. 126
جدول (4-13 ) آزمون ضریب همبستگی آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با احساس معنی دار کارکنان. 127
جدول(4-14) آزمون ضریب همبستگی آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با آزادی عمل کارکنان. 128
جدول(4-15) نتایج آزمون Test t- وضعیت موجود توانمندسازی کارکنان. 129
جدول(4-16) نتایج آزمون T-TEST وضعیت موجودشایستگی کارکنان. 130
جدول(4-17) نتایج آزمون Test t- وضعیت احساس معنی دار بودن کارکنان دفتر مرکزی.. 131
جدول(4-18) نتایج آزمون Test t- وضعیت احساس موثر بودن کارکنان دفتر مرکزی.. 132
جدول(4-19) نتایج آزمون Test t- وضعیت آزادی عمل (استقلال)کارکنان دفتر مرکزی.. 133
جدول(4-20) نتایج آزمون Test t- وضعیت اعتماد به دیگران کارکنان دفتر مرکزی.. 134
جدول(4-21) رتبه بندی عوامل موثر بر توانمند ساز های منابع انسانی.. 135
جدول(5-21) نتایج حاصل از بکارگیری تکنیک آنتروپی.. 141
فهرست نمودارها
نمودار(2-1)مدل پذیرش فناوری.. 56
نمودار(2-2) نظریه نشر نوآوری.. 57
نمودار(2-3) مدل انتظار-تایید برای استفاده مستمر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات… 60
نمودار(2-4) مدل تناسب بین وظیفه و فن آوری.. 62
نمودار(2-5) چهارچوب فناوری-سازمان-محیط.. 63
نمودار(2-6)چهارچوب تناسب بین افراد، وظیفه و فناوری.. 64
نمودار(4-1) توزیع جنسیت مربوط به پاسخ دهندگان. 106
نمودار(4-2) توزیع مربوط به تاهل پاسخ دهنده ها 107
نمودار(4-3) فراوانی مطلق و نسبی توزیع تحصیلات… 108
نمودار(4-4) فراوانی مطلق و نسبی توزیع وضعیت استخدامی.. 109
نمودار(4-5) توزیع مربوط به سمت شغلی پاسخ دهندگان. 110
نمودار(4-6) توزیع فراوانی مربوط به سابقه خدمت سن پاسخ دهندگان. 111
نمودار(4-7) توزیع فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان. 112
فهرست شکل ها
شکل(4-1)نرمالیتی متغیر های موثر بودن و آزادی.. 114
شکل(4-2) تخمین استاندارد مدل اندازه گیری تاثیر آموزش بر توانمند ساز از تحلیل عاملی مرتبه اول. 117
شکل(4-3) معناداری مدل اندازه گیری تاثیر آموزش بر توانمند ساز ها از تحلیل عاملی اول. 119
شکل(4-4) تخمین استاندارد مدل اندازه گیری تاثیر آموزش بر توانمند ساز ها از تحلیل عاملی دوم. 120
شکل(4-5) معناداری مدل اندازه گیری تاثیر آموزش بر توانمند ساز ها از تحلیل عاملی مرتبه دوم. 121
1-مقدمه :
امروزه در محیط کسب و کار و در حال تغییر، دسترسی به اطلاعات صحیح به موقع و مرتبط، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. به طوری که بسیاری از فعالیتهای سازمانها، مانند: تصمیمگیری، پیش بینی و تحلیلهای تجاری به این اطلاعات بستگی دارد. فن آوری اطلاعات ابزاری است که قادر خواهد بود، نیازهای اطلاعاتی سازمان ها را برآورده کرده و آنها را در رسیدن به اهداف یاری کند. در واقع، فن آوری اطلاعات تلفیقی از دستاوردهای مخابراتی، روش ها و راه کارهای حل مسأله و توانایی راهبری با بهره گرفتن از دانش نرم افزاری و سخت افزاری و شامل موضوعات مربوط به مباحث پیش رفته علوم، فن آوری و طراحی کامپیوتری، پیاده سازی سیستمهای اطلاعاتی و کاربردهای آن است (مانیان و همکاران،1388 ) از سویی در ادبیات علمی بهرهوری به معنای سودمندی و سودآوری پربار است و در واقع، به عنوان رابطه ای بین خروجی و ورودی و نتایج حاصل شده و فداکاری کارکنان تعریف شده است و یا در بعضی موارد آن را مترادف با خروجی گرفته اند (سینگ و موهانتی[1]،2012)
نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و جنبه های گسترده زندگی اجتماعی موجب شده است، تا سازمان ها بیشتر تلاش کنند که فراگیران قابلیت استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات را فرا گیرند (چناری و صائمیان،1389) تا به سودآوری مورد نظر دست یابند. فن آوری اطلاعات و انقلاب رایانههای در چند سال اخیر تغییرات وسیع و سریعی را در جنبههای مختلف زندگی جوامع گوناگون پدید آوردهاند و اطلاعات به روز و به هنگام، به عنوان کارآمدترین ابزار تصمیمگیری و برنامه ریزی می تواند نقش مهمی در پی ریزی اصولی و منظم و مؤثر برای بهره مندی بهینه از منابع انسانی و غیر انسانی ایفا نماید(رسولی آذر، 1382)
عصر کنونی به دلیل تغییر و تحولات سریع و نوآوری های بسیار در حوزه های مختلف علوم، »عصر اطلاعات و ارتباطات« نامیده شده است. اکنون در این عصر، فن آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)بر جنبه های گوناگون زندگی اعم از فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر گذاشته است(غفاری و همکاران،1390 ) اهمیت استفاده از این تکنولوژ ی ها و لزوم شناخت عوامل و پدیده های تأثیرگذار بر میزان استفاده از این ابزارها تا جایی پیش رفته است که امروزه ، یکی از مهم ترین نگرش ها در مسیر کاهش فقر در سطح جهانی، توسعه و ترویج پذیرش تکنولوژی های جدید درمناطق کمتر توسعه یافته است. در این راستا، اگر چه فرآیند جهانی شدن خواهد توانست ، به دسترسی این گونه کشورها به تکنولوژیهای جدید کمک فراوانی کند ، اما شدت و اندازه این پذیرش است که مشخص خواهد کرد، کشور مذکور چگونه از این فرآیند سود واقعی خواهد برد (زاهو2005[2]) با گسترش پدیده جهانی سازی در اواخر دهه 1970 ، برخی سازمانها بر استفاده از فن آوری اطلاعات برای تغییر در روشهای مدیریتی و توانمندسازی کارکنان خود تأکید کردند. این تغییرات، ساختار قدرت در صنعت و بازیگران آن؛ یعنی مشتریان، تأمین کنندگان و رقبا را تحت تأثیر قرارداد. به کارگیری فن آوری اطلاعات بر جایگاه رقابتی این سازمان ها تأثیر به سزایی گذاشت (وارد و پپارد[3]،(2007 و به عنوان اسلحهای راهبردی به منظور بهبود جایگاه رقابتی آنها مطرح شد چنان که تحقیقات نیز نشان می دهند که یکی از مهمترین دلایل تمایز سازمان ها از یکدیگر، درجه به کارگیری فن آوری اطلاعات توسط آنها در فعالیت های سازمانی است.
1-2-بیان مساله :
رشد جهانی شدن و تکنولوژی بسیار پیشرفته از جمله عواملی هستند که باعث شده اند سازمانهای سده بیست و یکم، شکلی متفاوت از سازمانهای سنتی پیدا کنند. در سازمانهای سنتی، صرفاً انرژی کارکنان مدیریت میشد. در حالیکه در سازمانهای سده بیست و یکم، نیاز به آن خواهد بود که علاوه بر انرژی، نیروی فکری و خلاقیت کارکنان نیز مدیریت گردد. تحت این شرایط، نه تنها روشهای سلسله مراتب دستوری، کنترلی مناسب نخواهد بود، بلکه کارکنان باید خودشان ابتکار عمل نشان دهند و برای حل مشکلات سریعاً اقدام و در تیمهایی که کاملاً خودگردان هستند ایفای نقش کنند (1999Maccoby,). بنابراین لزوم پرورش کارکنانی که دارای توانایی خودمدیریتی باشند، باعث شده که توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان پارادایمی جدید، توجه بسیاری از صاحبنظران مدیریت را بسوی خود جلب کند(توماس و ویلسوسز ،1990)[4]
این صاحبنظران معتقدند که ازمزایای توانمندسازی، هم کارکنان و هم مدیران منتفع خواهند شد. توانمندسازی با پرورش احساس کفایت نفس و بوجود آوردن فضای آزادی عمل برای کارمندان این فرصت را بوجود خواهد آورد تا تواناییها و مهارتهایشان را بهبود بخشیده و موجبات اثربخشی خود را فراهم آورند. از سوی دیگر، توانمندسازی با پرورش کارکنانی با انگیزه و توانا به مدیران امکان خواهد داد تا در برابر پویایی محیط رقابتی از خود عکسالعمل سریعتر و مناسبتر نشان دهند.
هرگاه سازمانها بخواهند در دنیای پیچیده و پویای امروزی ادامه حیات دهند، بایستی نیروهای بالقوه خود را مهار کرده و مورد استفاده قرار دهند. کارکنان توانمند به خود و سازمانشان نفع رسانده، زندگی و شغل خود را هدفمند میسازند. در یک سازمان توانمند، کارکنان با احساس هیجان، مالکیت و افتخار، بهترین ابداعات و افکار خود را بکار میگیرند، با احساس مسئولیت کار می کنند و منافع سازمان را بر منافع خود ترجیح میدهند. در این برهه از زمان، مزیتی که سازمانها برای پیشی گرفتن از یکدیگر دارند، که در بالابودن اعتماد به نفس و میزان تعهد و وابستگی کارکنان به اهداف سازمانی نهفته است (خانعلی زاده، 1387؛ 2).
همچنین بکارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی موجب میشود کارایی و اثربخشی و در مجموع بهرهوری منابع انسانی افزایش یابد. منابع انسانی در یك سازمان، توسط بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات تحت تاثیر قرار میگیرند و میزان توانمندسازی آنان با در نظر گرفتن نحوه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر مییابد. تسهیل امور مختلف سازمان با بکارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی راه را برای کارکنان فراهم ساخته و توانمندی افراد را دستخوش تغییر خواهد کرد.
بنابراین کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز از زمره سازمانهایی است که همواره دغدغه تحول و تعالی داشته و از آنجایی که در زمینه حمایت از محرومین و زدودن چهره فقر از جامعه در شاکله نظام جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاهی مهم و استراتژیک است ، همواره در جهت تحقق چشم انداز بیست ساله کشور و اهداف و افق های ترسیم شده درون سازمانی نیز تلاش می نماید. بدین منظور لازم است ضمن توجه به رسالت و ماموریت های تبیین شده از طریق آموزش و به کارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و روش های مناسب،موثروجامع از تمامی ظرفیت های منابع انسانی خود بهره گیری نماید.دراین راستا ضمن اتخاذ نگرشی فراگیر ومنسجم،تاکید بر استفاده حداکثری از فناوریهای مذکور را داشته تا موجب کارایی واثر بخشی منابع انسانی وتوانمندی آنان گرددبنابراین محقق در این تحقیق درپی بررسی تعیین رابطه ی معناداری این موضوع است که آیا میان آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد؟
تعداد صفحه : 172
قیمت :14700 تومان